Citaat van het moment:   


Judo

De Stichting Sport-BSO Nootdorp is van mening dat Judo goed is voor de ontwikkeling van het kind.

Als je aan jonge judoka's vraagt wat zij het leukst vinden aan judo, geven zij te kennen dat dit het stoeien met elkaar is. Stoeien kennen ze namelijk al. Ieder kind doet het wel eens. Met familie, vriendjes en vriendinnetjes. De judoles is echter een van de weinige plaatsen waar stoeien is toegestaan en waar begeleiding is. Judo is een van de weinige sporten waarin lichamelijk contact is toegestaan. Bij sporten als tennis, badminton, korfbal, etc. heeft geen lichamelijk contact plaats of is het niet toegestaan in verband met blessures. Bij judo begint en eindigt alles met lichamelijk contact.

Judo doe je samen, je kan immers niet alleen judo-en, judo is duo. Kinderen die op judo zitten zijn gewend aan lichamelijk contact en gaan vrijer met andere kinderen om. Judo is een sport die een veelzijdigheid van bewegen vraagt. Duwen, trekken, balansverstoren, zelf de balans zien te behouden, werpen, controleren, rechts en links. Bij judo wordt gebruik gemaakt van de termen, werkarm en hulparm, speelbeen en hulpbeen. En deze veranderen bij het vorderen van een techniek ook nog eens van functie.

Duidelijke structuur en discipline. Judospelregels zijn simpel. De situatie van één tegen één is overzichtelijk. Er zijn weinig sporttechnische en tactische regels, wat het een toegankelijke sport maakt. In het judo zijn gedragregels duidelijk omschreven. Er is een zekere mate van discipline die gebaseerd is op wederzijds respect.

Bij aanvang en einde van de les groeten de leerlingen en de leraar elkaar. Men heeft toestemming van de leraar nodig om de mat te verlaten. De hoger gegradueerden hebben de plicht de minder gevorderden te helpen. Voor de laatsten is het gepast met aandacht te luisteren naar hun raadgevingen. Met moet zijn partner helpen te ontwikkelen en niet een oorzaak van hinder en last zijn. Het is belangrijk dat men zich bescheiden gedraagt en niet men een luide stem spreekt. Als men niet oefent, moet men aandacht hebben voor de gegeven instructie.